Monday, April 20, 2009

Jitra Medan peperangan Jepun-British suatu masa dahulu

sapa org jitra kna taw ow cite ney..suatu sejarah yg pernah berlaku d jitra...

Dari situ, kereta kebal Jepun terus mengetuai serangan terhadap kedudukan 2/1 Gurkha di Asun. Jepun menyerang askar Gurkha ini secara berdepan dan juga dari rusuk (flank) dan akhirnya dapat menyelamatkan jalanan pasukan penyerang mereka di Jitra. Dalam keadaan taktik serangan Jepun yang tidak diduga ini, jam 1830 askar Gurkha bertempiaran berundur melalui hutan dalam hujan lebat yang mengaburkan pandangan itu.

Pada jam 1500, Panglima 11 Divisyen memerintahkan Brig. Jen. Garrett menduduki satu kawasan dekat Nongka, kira-kira dua batu dari kedudukan pos luar Asun, dan diarah mempertahankannya selama satu malam. Bagaimanapun, pada jam 1900 Jepun dapat menembusi pertahanan British di Nongka itu dan terus menuju Jitra.

Malang di Jambatan Manggol

Tentera British di bawah 15 Briged telah berundur ke Jitra dan kehilangan anggota dan senjata. Menambahkan lagi kelemahan persenjataan British berlaku apabila trup 6 Briged yang berundur dari Perlis ke Jitra. Di Manggol pada ketika itu terdapat sebuah jambatan. Kawasan itu adalah dalam tanggungjawab 15 Briged dan diperintah oleh batalion 1 Regimen Leicester. Laluan Jitra-Perlis melalui Manggol adalah dikira sebagai laluan strategi pengunduran tentera British dan kemaraan Jepun. Kerja pemasangan alatan letupan telah dilakukan bagi memperlahankan kemaraan Jepun. Pada 11 Disember itu, trup perlindungan dan pos luar di bawah 6 Briged diperintahkan berundur ke Jitra. Bagaimanapun, kesilapan telah berlaku; kerana menyangka pasukan yang berundur itu tentera Jepun, pihak pertahanan British di situ telah meletupkan jambatan Manggol itu. Akibatnya sejumlah kenderaan pengangkut berserta dengan tujuh meriam penangkis kereta kebal dan juga empat meriam laras tinggi terpaksa ditinggalkan di tebing sebelah jambatan Manggol itu. Keadaan ini mendedahkan lagi pasukan tentera British ini kepada kemaraan tentera Jepun.

Dalam kelam-kabut berundur dari Nongka, Panglima 15 Briged, Jen. Garrett dilaporkan "hilang" kerana terputus hubungan. Panglima 28 Briged Jen. Carpendale ditugaskan mengambil alih pemerintahan 15 Briged. Batalion 2/2 Regimen Refal Gurkha dari 28 Briged juga diletakkan sebagai simpanan 15 Briged. Keadaan ini menyebabkan hanya satu batalion sahaja yang tinggal di 28 Briged untuk melindungi kawasan Alor Star - Sungai Petani.

Pertempuran Besar Bermula

Pada sebelah senjanya, tentera Jepun telah mengasak masuk sebelah timur jalan Jitra-Changlun. Setelah itu, kereta kebal mencari kedudukan di jalan raya itu dan mula melepaskan tembakan dengan bantuan tembakan peluru cahaya (light blanzing). Jepun bertempur dengan 2/9 Jats dan mula mengasak pertahanan kanan. Lebih kurang jam 2030, kereta kebal Jepun dengan bantuan suluhan lampu besarnya bergerak ke arah selatan jalan besar itu menuju pusat kedudukan pertahanan British. Tentera Jepun itu menumpaskan satu kumpulan peronda hadapan 1 Leicestershire sebelum dua kereta kebal; penggempur utamanya terkena tembakan dari Pasukan 215 bateri Penangkis Kereta Kebal. Pada masa itulah juga Jats dihujani peluru tentera Jepun.

Dalam pada itu, Markas 15 Briged dikatakan menerima laporan kurang tepat yang menghebohkan Jepun telah menduduki Bukit Jantan dan Bukit Alor. Laporan ini menyebabkan Brig Carpendale bimbangkan kepungan tentera Jepun terhadap pertahanan kanannya. Tanpa merujuk kepada Panglima Divisyen, Carpendale meminta bantuan Brig Lay, Panglima 6 Briged. Brig Lay menghantar dua kompeni dari 2/2 Refal Gurkha yang menjadi batalion simpanannya. Kompeni ini menduduki jalan raya arah timur dan satu kompeni 2/16 Punjab pula ditempatkan di Kelubi untuk memperkuatkan bahagian belakang pertahanan kanannya. Gerakan ini selesai sebelum matahari terbit. Malah satu kompeni 1/18 Punjab diperintahkan menduduki pertahanan yang ditinggalkan oleh Jats, tetapi perintah itu dibatalkan sebelum kompeni itu sampai di kedudukan tersebut.

12 Disember 1941

Jam 0300, tentera Jepun menyerbu melalui halangan tengah jalan raya dan menyusup masuk ke bahagian belakang kawasan sebelah kanan kompeni hadapan 1 Leicestershire. Bila serangan balas serta-merta gagal, tentera Jepun hanya dapat diundurkan bila serang-balas diatur hampir subuh dengan bantuan Bren carriers.

Lebih kurang jam 0600 dalam hujan lebat yang mencurah-curah, satu kompeni infantri Jepun yang dibantu oleh tembakan dari kereta kebal melancarkan serangan berdepan di bahagian timur simpang jalan yang membahagikan pasukan dari 1 Leicestershire dan 2/9 Jats. Serangan itu masuk ke dalam kawasan pertahanan kedua-dua batalion tersebut dan dapat menumpaskan pos pemerhati meriam bahagian hadapan. British cuba membuat serang balas tetapi gagal. Jepun bagaimanapun tidak menunjukkan sebarang usaha mengeksploit kejayaan mereka. Melihat keadaan ini, Brig Carpendale sekali lagi meminta bantuan Brig Lay 6 Briged. Carpendale telah diberikan Markas Briged dan dua lagi kompeni 1/8 Punjab yang masih ada dalam perintahnya. Mereka telah diperintah melancarkan serang balas besar-besaran dengan bantuan tentera meriam untuk mendapatkan semula kawasan yang jatuh ke tangan Jepun. Pasukan yang bergerak menyerang balas itu melalui kawasan berhampiran Markas Jats yang menyangkakan tembakan itu dari pihak Jepun. Keadaan ini telah melengahkan usaha menyusun serang balas itu. Rancangan serang balas ini gagal apabila serangan jam 1000 itu mengorbankan banyak nyawa, malah Pegawai Memerintah serangan itu juga terbunuh.

Pada pagi 12 Disember, Jeneral Murray-Lyon meneliti laporan dari Briged hadapannya. Pada jam 0900, Jen. Murray meninjau Markas 15 Briged mendapati usaha mengepung kedudukan tentera Jepun sedang diatur. Bagaimanapun, beliau diberitahu kehilangan dua batalion dalam pertempuran sehari sebelum itu, lebih-lebih lagi dengan Brig Carpendale memerintahkan semua kekuatan simpanan digunakan pada malam itu, Divisyen sudah tidak mempunyai pasukan dalam simpanan lagi. Brig Carpendale melihat trupnya keletihan dan hilang semangat. Kegagahan tentera Jepun yang dibantu oleh kereta kebal diyakini mampu mara ke selatan. Dalam keadaan ini, Jen. Murray-Lyon meminta izin Panglima Malaya Command melalui Markas 3 Kor untuk berundur dari Jitra dan membuat pertahanan di Gurun.

Di pihak tentera Jepun pula, pada sebelah tengah hari, Panglima Briged ke 9 Infantri, Mejar Jeneral Kawamura meninjau kawasan hadapan dan memerintah Regimen 41 Infantri menggantikan pengawal hadapan dan melancarkan serangan pada sebelah malamnya di kawasan sebelah timur jalan raya itu. Sementara itu, Regimen 11 Infantri juga diperintah menyerang kawasan sebelah barat pada masa yang sama. Ini menyebabkan pertempuran itu amat hebat. Jepun mengocak kedudukan tengah 15 Briged dan menumpaskan kompeni hadapan kiri yang terdiri dari Jats dan memaksa kompeni itu berundur ke arah tenggara. Kemudian, mereka menyerang sebelah kanan Leicestershire dan menjelang jam 1430, tentera Jepun bertembung dengan 2/2 Gurkha di kawasan Sungai Bata. Satu serangan balas oleh platun bergerak dari 2 East Surrey yang dihantar oleh 6 Briged dapat menyelamatkan kawasan kanan Leicester dari dikepung Jepun. Menjelang jam 1500 suasana tembak-menembak dan letupan berhenti.

Berundur Ke Gurun

Di ketika inilah juga Brig Carpendale melihat pertahanan Jats dan Leicestershire dalam bahaya dan terdedah kepada serangan Jepun. Pada petang itu, Carpendale merancang mengundurkan Jats bagi memenuhi kekosongan kawasan antara Kelubi dengan satu kompeni Punjab di Sungai Bata. Leicester dirancangkan untuk menumpukan pertahanan barat dan utara sungai itu bagi membolehkan mereka menyerang balas dari bahagian timur keesokannya. Carpendale mencadangkan Brig Lay supaya Pasukan East Surreys membuat serang balas ke kawasan kiri (utara) Leicester. Rancangan Brig Carpendale ini dipersetujui oleh Jen. Murray-Lyon, kecuali Pasukan East Surreys ditetapkan sebagai pasukan simpanan Divisyen. Brig Lay diperintah mengundurkan dua kompeni East Surreys ke Kepala Batas untuk melindungi jambatan Sungai Kedah sebaik sahaja Leicester dan 2/2 Gurkha bergabung untuk mengundurkan semua batalion ke kawasan pengkalan udara.

Brig Carpendale membatalkan rancangannya itu bagi membolehkan Leicester menumpukan kepada tugas pertahanan pula. Pada jam 1515, Leicester diperintah berundur dari Rimba di sepanjang Sungai Jitra ke jalan raya dan bergerak arah selatan melalui Padang ke Sungai Bata. Jats juga selamat diundurkan kecuali kompeni pertahanan kanannya yang tidak dihubungi kerana dikatakan telah kecundang di tangan Jepun.

Pada jam 1800, Jen. Murray-Lyon tiba di selatan Tanjong Pauh dan mendapati keadaan kelam-kabut berlaku di jalan raya kerana kononnya ada laporan mengatakan kereta kebal Jepun telah menyeberangi Sungai Bata. Setibanya di Markas Divisyen pada jam 1830, satu laporan sudah menunggu mengatakan Pasukan Leicestershire telah diserang semasa berundur. Jats juga dikatakan telah ditewaskan, malah Jepun dikatakan juga menyerang 2/16 Punjab di Kelubi. Laporan tersebut kemudiannya dikatakan tidak benar.

Di ketika yang sama juga keadaan menjadi merbahaya dari segi komunikasi kerana 3/16 Regimen Punjab tidak mungkin dapat mempertahankan kemaraan musuh di kawasan Kroh dan Baling lebih dari tiga hari. Oleh itu, Jen. Murray-Lyon membuat perkiraan perlu diundur segera pertahanannya di Jitra yang telah keletihan dan tidak teratur lagi susunannya itu. Lebih-lebih lagi kemaraan cepat tentera Jepun yang dibantu oleh kereta kebal, kecualilah halangan dapat dibuat terhadap kereta kebal Jepun itu. Oleh itu, Jen. Murray-Lyon memutuskan untuk berundur pada malam itu juga ke seberang Sungai Kedah. Pada jam 1930, Panglima 11 Divisyen itu meminta kebenaran berundur lagi ke selatan dan membuat perlindungan di Gurun. Permintaan itu dikemukakan oleh Markas 3 Kor Tentera Darat kepada Markas Malaya Command.

Pada jam 2200 12 Disember, Jen. Murray-Lyon mengeluarkan perintah untuk 11 Divisyen berundur ke selatan Sungai Kedah di Alor Star. Mulai tengah malam tersebut, disenggagement dan pengunduran dari Jitra sejauh 15 batu bermula melalui jalan raya utama dalam keadaan cuaca yang amat buruk. Ianya adalah operasi berundur yang amat perit, bukan sahaja kerana askar yang tidak begitu terlatih dan terlalu muda, tetapi trup yang sudah hilang semangat dan keletihan. Operasi pengunduran mengalami masalah komunikasi kerana lokasi yang bertempiaran dan luas. Ada pasukan yang tidak menerima perintah berundur. Ini menyebabkan mereka masih berada di kedudukan pertahanan sehingga esok paginya. Keadaan ini menyebabkan pasukan yang tertinggal di belakang ini bergerak dalam kumpulan kecil dan kehilangan peralatan dan kelengkapan mereka. Di kawasan pertahanan di sebelah barat Jitra, ada yang berundur meredah sawah dan paya, ada yang menyusur jalan keretapi ke Alor Star dan tidak kurang juga yang berundur menyusur pantai dengan harapan untuk mendapatkan sampan bagi membolehkan mereka bertemu Markas Divisyen di selatan. Ada sekumpulan kecil akhirnya sampai ke pantai Sumatera Utara, ada yang mengalami perahu pecah dan karam. Pengunduran tentera British itu amat derita dan huru-hara tetapi lebih azab lagi jika Jepun terus mara pada malam itu.

13 Disember 1941 - Kejatuhan Jitra

Mulai tengah malam 12 Disember itu, tentera Jepun membuat serbuan terhadap jambatan Sungai Bata tetapi dapat diusir semula oleh 2/2 Regimen Refal Gurkha. Askar Gurkha ini kemudiannya meletupkan jambatan tiu pada jam 0200 pada 13 Disember sebelum berundur melalui pertahanan belakang yang terdiri daripada pasukan 2/9 Gurkha. Pasukan pertahanan belakang ini selepas bertembung selama beberapa jam, akhirnya pada jam 0430 mereka berundur. Pasukan 2/6 Regimen Refal Gurkha adalah unit terakhir meninggalkan Jitra. Selepas itu, pertempuran dengan Jepun terhenti sebentar. Menjelang matahari terbit, tentera Jepun masuk ke Pekan Jitra yang telah lengang ditinggalkan oleh tentera British. British tinggalkan juga 50 pucuk senjata medan (field guns); 50 mesin gan berat; 300 trak dan kereta perisai. Jepun juga menemui peluru dan makanan untuk divisyen yang cukup untuk digunakan selama tiga bulan. Seramai 3000 orang askar India menyerah diri kepada Detachment Saeki selepas menguasai hutan sekitar Jitra.

Taktik Serangan Jepun

Taktik penyeberangan jambatan oleh tentera Jepun adalah satu taktik yang unik dalam pertempuran Jitra ini. Taktik ini telah membantu kelajuan pergerakan tentera dan dapat membuat kejutan terhadap pertahanan British itu.

Dalam kes pertempuran di jambatan Sungai Jitra , kita lihat kedudukan pertahanan British serta taktik kemaraan Jepun. Pasukan infantri Jepun berada di tebing kanan untuk membuat perlindungan operasi kerja membaiki jambatan yang diletupkan oleh pihak British. Tumpuan utama tembakan meriam Jepun ialah untuk meneutralkan pasukan meriam British bagi membantu gerakan pasukan Jurutera dan infantri. Setelah itu kereta kebal, satu seksyen tentera meriam dan infantri melaksanakan serangan mengejut (a sudden attack), didahului oleh pasukan infantri yang mara hingga ke kedudukan musuh. Kesempatan diambil semasa menjelang senja dan hujan lebat. Selepas infantri membuat serangan, pasukan lain segera mara, dengan berlindungkan keadaan yang kian gelap atau hujan lebat memecahkan pasukan musuh dan menguasai jambatan Sungai Bata sebelum jambatan itu sempat diletupkan oleh pihak British.

Jitra yang dipersiapkan untuk pertahanan selama tiga bulan oleh satu divisyen tentera akhirnya dikuasai Jepun dalam tempoh tiga hari sedangkan kekuatan askar Jepun tidak sampai pun dua batalion. Pasukan induk (main body) tentera Jepun tidak digunakan langsung dalam gerakan menguasai Jitra ini.

Pengajaran Dari Pertempuran Jitra

Dalam menganalisis tajuk ini, dua keadaan dapat dibandingkan iaitu; kejayaan tentera Jepun dan keduanya kekalahan tentera British. Dengan membandingkan strategi dan taktik serta keseimbangan kedua-dua pasukan itu, dapat merumuskan sebab kemenangan dan kekalahan dalam pertempuran di Jitra itu.

Terdapat enam faktor yang membantu Jepun mengalahkan British iaitu;

1. Perancangan yang rapi
2. Kepemimpinan yang baik
3. Aplikasi prinsip peperangan
4. Perisikan yang baik
5. Desentralisasi perintah
6. Penggunaan kereta kebal

Manakala kegagalan British mempertahankan Jitra disebabkan oleh beberapa faktor utama seperti :

1. Pembatalan operasi matador
2. Kesilapan mengatur pasukan (faulty deployment)
3. Keserabutan aplikasi prinsip pertahanan
4. Kedaifan kemudahan perhubungan
5. Pengaturan pasukan seimbang
6. Koordinasi
7. Pasukan simpanan
8. Memperkecilkan kekuatan musuh
9. Semangat (morale) trup
10. Taktik anti-infiltrasi
11. Penyertaan penduduk tempatan

Kejayaan Jepun

Perancangan Yang Kemas : Jepun telah menjalankan kajian tentang hutan tropikal untuk membolehkan pihaknya memaksimumkan peluang atau advantage dan juga meminimumkan kehilangan trup. Jepun juga membuktikan betapa hutan yang dikatakan 'impenetrable' sebagai falasi. Jepun merancang dan melatih anggotanya taktik susupan atau inflitrasi dan taktik ini berjaya mengharu-birukan trup British.

Kepemimpinan Yang Baik : Jepun telah memilih panglima yang baik, khususnya pemilihan Jeneral Tomoyuki Yamashita sebagai Panglima Kor 25 Tentera Darat untuk menyerang Tanah Melayu. Yamashita juga dikenali sebagai 'Harimau Malaya'. Beliau sedar, harga bagi sebuah kegagalan dalam tentera ialah penyingkiran serta-merta. Walaupun berjaya menduduki Singapura, Yamashita dipindahkan ke Manchuria sebagai orang buangan tentera. Dalam tahun 1944, dia dipanggil bertugas semula di Filipina. Keadaan Jepun ketika itu sudah nazak.Yamashita menyerah diri pada 2 September 1945. Beliau didapati bersalah sebagai penjenayah perang dan dihukum bunuh pada 23 Februari 1946. Sebelum menghembuskan nafas terakhirnya, Yamashita berdoa semoga dilanjutkan usia Maharaja Jepun. Lt. Kol. Hosaku Shimada adalah pegawai tetap dalam Regimen Kereta Kebal yang mengetuai kemaraan 5 Divisyen yang diketuai oleh Lt. Jen. Matsui ke selatan dan bertempur di Slim River. Hajimo Sudo, pegawai berani mati yang mengetuai pesawat pengebom No.1 Air Fleet menyerang kapal HMS Repulse di Laut China Selatan pada jam 1.48 pm. Jen. Sugita, pegawai yang boleh berbahasa Inggeris dan terlibat dalam perbincangan serah diri pihak British.

Aplikasi Prinsip Peperangan : Tiga perkara yang ketara di sini ialah aspek pemeliharaan moral; kekuatan udara dan pemeliharaan momentum. Moral atau semangat tentera Jepun amat tinggi mereka telah diendoktrinkan bahawa kemaraan mereka adalah untuk survival ekonomi mereka dan membebaskan Asia dari kekejaman barat. Kebanyakan tentera Jepun berbekalkan semangat Bushido - rela berkorban nyawa untuk negara. Kehebatan Jepun juga disebabkan kekuatan kuasa udaranya yang dapat memberi perlindungan kepada kemaraan tentera daratnya. Dari segi pemeliharaan momentum pula, Jepun mencipta beberapa keganjilan (uniqueness). Antaranya ialah pasukan Jurutera bergerak dihadapan, diikuti oleh kereta kebal sebagai pelindung dan kemudiannya diikuti oleh barisan infantri. Keduanya ; tentera Jepun menggunakan motosikal dan basikal bagi memastikan kelajuan kemaraannya - mereka hanya mengambil masa dua hari dari Singgora -Patani ke Jitra.

No comments:

Post a Comment